Powszechny Zakład Ubezpieczeń to bezsprzecznie największa i najsilniejsza firma ubezpieczeniowa działająca na polskim rynku ubezpieczeń komunikacyjnych OC AC NNW i Assistance. PZU działa oczywiście w segmencie ubezpieczeń majątkowych i osobowych obok ubezpieczeń komunikacyjnych. W tych segmentach również zajmuję pozycję lidera. Wyniki finansowe PZU w roku 2009 są bardzo obiecujące. Umacniają wiodącą pozycję na rynku ubezpieczeń choć w pościgu za liderem ustawiły się takie znaczące towarzystwa ubezpieczeniowe. Są to: Liberty Direct, Axa, Aviva,Link4, Hestia czy Allianz. Konkurencja właśnie ma decydujący wpływ na plany rozwoju firmy w kontekście wielkiego globalnego kryzysu finansowo-gospodarczego. Bowiem właśnie ona zmusiła PZU do zainwestowania w nowoczesne sposoby wyliczenia składki OC i składki AC za pomocą kalkulatora ubezpieczeń, kalkulatora składki czy modyfikację narzędzi do obsługi ubezpieczania przez internet.Poszukiwania innych nowoczesnych sposobów ubezpieczenia komunikacyjnego wprowadzanych na polski rynek. Ubezpieczenia samochodu są i tak przejmowane przez duże zachodnie korporacje ubezpieczeniowe wchodzące na polski rynek ubezpieczeń komunikacyjnych.
Kryzys finansowy i gospodarczy który panuje na całym świecie i mimo zaklęć propagandowych mediów i polityków oraz sztuczek księgowych ma się bardzo dobrze przewartościował wiele dziedzin gospodarki.
Dotyczy to również ubezpieczeń a w szczególności ubezpieczeń komunikacyjnych stanowiących podporę całości ubezpieczeń w firmach. Głównie dlatego że ubezpieczenie OC jest obowiązkowe więc jego składki musi zapłacić każdy kto ma auto. To jest właśnie gwarancja przychodów firmy ubezpieczeniowej. Najmocniejsza pozycje na polskim rynku ubezpieczeń samochodowych wciąż utrzymuje PZU. Firma o największym zasięgu rynku bo prawie 47% ale w pościgu za liderem jest już mimo kryzysu wiele mniejszych dynamicznych firm takich jak Hestia, Liberty Direct, Link4, Allianz, Axa czy Warta. W niektórych firmach ubezpieczeniowych takich np jak Generali czy Aviva już widać niestety skutki finansowego kryzysu. I tak Aviva odnotowała znaczny spadek sprzedaży a Generali została zmuszona przez rosnąca dysproporcje pomiędzy wypłacanymi odszkodowaniami a wpłacanymi składkami ubezpieczeniowymi do podniesienia wysokości stawki Autocasco.